Hoe lang u de administratieve stukken moet bewaren hangt er sterk vanaf of u particulier of ondernemer (met of zonder onroerende zaken) bent en ook nog wat voor diensten u levert. Het maakt niet uit of u digitaal of op papier de stukken bewaart, zolang u de bewaartermijn maar juist hanteert.
Particulieren
Wij adviseren om minstens 5 jaar uw administratie te bewaren. Officieel is er geen bewaarplicht voor particulieren, maar er bestaat een kans op een navordering door de Belastingdienst. Met het in acht nemen van een bewaartermijn van 5 jaar zit je altijd goed. Zo kunt u namelijk nog bewijsstukken aanleveren wanneer u het niet eens bent met de navordering.
Ondernemers
Het hanteren van een bewaartermijn van 7 jaar is wettelijk verplicht.
Onroerende zaken
Voor administratie met betrekking tot onroerende zaken zoals bedrijfspanden, winkelpanden en woningen geldt een bewaartermijn van 10 jaar.
Elektronische diensten
Wanneer u elektronische diensten levert zoals Radio- en televisieomroepdienst en telecommunicatiediensten moet u een bewaartermijn van 10 jaar hanteren.